Din 10 septembrie, toți șoferii din România, dar și firmele de asigurare și brokerii se vor supune unor noi reguli privind RCA. Aceasta se întâmplă pentru că a fost publicat în Monitorul Oficial actul care modifică norma ASF 20/2017 privind asigurarea auto în România.
Noua normă vine cu trei modificări majore, două dintre ele premiere pentru piața din România.
În primul rând, actul vine să implementeze modificările cerute de Comisia Europeană în ceea ce privește modalitatea în care firmele de asigurare stabilesc prețurile RCA. Practic, din 10 septembrie asigurătorii au liber absolut în această privință, întrucât sunt eliminate articolele care arătau că ASF trebuie să fie notificat înainte de modificarea tarifelor, iar asigurătorii trebuie să prezinte Autorității fundamentarea acestor modificări.
Comisia Europeană a cerut aceste modificări României, în cadrul unei proceduri de infrigement începută încă din 2018. Cum pe calea legislației primare nu s-a reușit implementarea acestor modificări (în ciuda existenței unor proiecte de lege și de OUG în Parlament și la Ministerul Finanțelor) s-a luat decizia ca riscul de infrigement să fie îndepărtat prin legislația secundară.
Se revine astfel la situația de dinainte de apariția legii 132/2017, a RCA, în care este suficient ca tarifele asigurătorilor să fie analizate de un actuat independent, potrivit economica.net.
Şoferii scapă de formularul de constatare
Pentru consumatori, formularul tipărit pentru constatatul amiabil nu mai este obligatoriu în caz de accident. Constatarea se va putea face și electronic, cu ajutorul unei aplicații ce va fi pusă la dispoziție de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule (BAAR) și asigurătorii emitenți ai polițelor.
Noua aplicație va reda automat inclusiv dinamica evenimentului, cu ajutorul sistemului GPS.
„În cazul completării formularului de Constatarea amiabilă de accident în format electronic, datele completate și semnăturile olografe ale conducătorilor celor două vehicule implicate în accident sunt preluate de dispozitivul pe care se completează formularul.
Asigurătorii RCA și BAAR dezvoltă și administrează soluțiile tehnice și stabilesc de comun acord procedura avizării daunei prin intermediul formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic, cu respectarea dispozițiilor legale privind gestionarea riscurilor operaționale generate de sistemele informatice utilizate de entitățile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate și/sau supravegheate de către ASF”, arată actul normativ.
O altă noutate se referă la introducerea noțiunii de „primă de asigurare netă de cheltuieli”, ceea ce înseamnă că vor putea fi stabilite prețuri finale diferite, în funcție de canalul prin care șoferul și-a luat asigurarea.
Altfel spus, noua normă nu mai face referire la prețul final al RCA, dând libertate asigurătorului să stabilească acest preț în funcție și de cheltuielile pe care le are cu vânzarea.
În plus, se schimbă și regulile pentru mașina la schimb oferită pe perioada reparației. Legea RCA spune că păgubitul beneficiază de o despăgubire și pentru perioada în care nu își poate folosi mașina avariată.
Această despăgubire poate fi și sub forma unei sume de bani pe care asigurătorul o oferă păgubitului, însă de cele mai multe ori este vorba despre oferirea unei mașini la schimb pe perioada reparației. Cea mai importantă vizează modalitatea de stabilirea a perioadei în care este oferită mașina.
Sorry, there are no polls available at the moment.